کارخانه اسلحه‌سازی منهدم‌شده در سودان٬ متعلق به سپاه پاسداران بود


دویچه وله فارسی/ایران

ایران

«کارخانه اسلحه‌سازی منهدم‌شده در سودان٬ متعلق به سپاه پاسداران بود»

دولت سودان اسرائیل را مسئول بمباران کارخانه اسلحه‌سازی "یارموک" در جنوب خارطوم می‌داند، اما هنوز عامل این حملات مشخص نیست. به ادعای اپوزیسیون سودان، این تاسیسات متعلق به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بوده است.
اپوزیسیون سودان روز چهارشنبه (۲۴اکتبر/ ۳آبان) یک روز پس از آن‌که یک کارخانه اسلحه‌سازی در خارطوم٬ پایتخت این کشور، هدف حمله قرار گرفت و منهدم شد٬ اعلام کرد که این کارخانه متعلق به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران بوده است.
روزنامه اسرائیلی هاآرتص٬ در گزارشی به نقل از منابع نزدیک به اپوزیسیون سودان ٬اعلام کرده که تاسیسات نظامی "یارموک" در جنوب خارطوم ٬توسط سپاه پاسداران ایران ایجاد شده بود تا از این طریق جمهوری اسلامی کمک‌های تسلیحاتی خود را در اختیار حماس قرار دهد. این تاسیسات ٬نیمه‌شب سه‌شنبه هدف حملات هوایی قرار گرفت.
احمد بلال عثمان٬ وزیر اطلاعات سودان٬اسرائیل را مسئول بمباران این کارخانه اسلحه‌سازی خواند و گفت انهدام این کارخانه نتیجه حملات هواپیماهای جنگنده اسرائیلی بوده، اما هنوز هیچ شخص یا گروهی مسئولیت این عملیات را برعهده نگرفته و مقامات اسرائیلی هم تا کنون حاضر به موضع‌گیری در این‌باره نشده‌اند.
ایگال پالمور٬ سخنگوی وزارت خارجه اسرائیل٬ در واکنش به اتهامات مطرح‌شده از سوی مقامات سودانی گفت: «ما هیچ اطلاعی از این ماجرا نداریم.» اسرائیل معمولا گزارش‌های مرتبط با ایفای نقش این کشور در عملیاتی از این دست را تایید یا تکذیب نمی‌کند.

پیش‌تر گزارش‌هایی درباره همکاری ایران و سودان برای تولید تسلیحات نظامی منتشر شده بود. گفته می‌شود همکاری‌های نظامی ایران و سودان گسترده است و تاسیسات نظامی یارموک تنها بخشی از پروژه‌های مشترک نظامی تهران و خارطوم است.
به گزارش هاآرتص٬ سپاه پاسداران ایران حتی افرادی را برای آموزش نیروهای ارتش سودان٬ رهسپار این کشور کرده است. بر اساس گزارش روزنامه هاآرتص ٬کمک تسلیحاتی به حماس٬ هدف نهایی ایران از ایجاد چنین تاسیساتی در سودان است.
در این گزارش همچنین آمده که پس از سقوط حکومت معمر قذافی در لیبی ٬نیروی قدس٬ شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران ایران ٬توانست از کانال‌های پنهان موشک‌های ضد هوایی "SA-24" ارتش لیبی را به سودان قاچاق کند تا بعدا در زمان مقتضی آنها را در اختیار نیروهای حماس قرار دهد. گفته می‌شود این موشک‌ها اکنون در تاسیسات نظامی متعلق به سپاه پاسداران در شمال دارفور نگهداری می‌شوند.
گزارش‌های ضد و نقیضی درباره میزان تلفات حمله به تاسیسات نظامی یارموک منتشر شده است. گفته می‌شود دست‌کم دو نفر در این انفجار کشته شده‌اند. وزیر اطلاعات سودان با تاکید بر نقش اسرائیل در این حادثه٬ گفت: «ما حق واکنش به این حملات را برای خودمان محفوظ می‌دانیم و زمان و مکان آن را هم خودمان انتخاب خواهیم کرد.» دولت سودان قصد دارد این مساله را در شورای امنیت سازمان ملل مطرح کند.
هنوز هیچ یک از مقامات نظامی یا سیاسی جمهوری اسلامی ٬به محتوای گزارش منتشرشده در روزنامه اسرائیلی هاآرتص واکنش رسمی نشان نداده‌اند.