خشاریار دیهیمی: یک مورد خلاف اگر ثابت شود صادق لاریجانی باید عزل شود



۰۴ بهمن ۱۳۹۱

خشایار دیهیمی نویسنده و مترجم، در اعتراض به رفتار مسئولان قضایی و امنیتی نسبت به بازگرداندن نسرین ستوده به زندان اوین، خاطرنشان کرد: "من با اتکا به آنچه برایم یقینی است و در هر دادگاهی هم میتوانم شهادت بدهم و سند بیاورم این است که در قوه قضاییه روال قانونی طی نمیشود. پس یک مورد خلاف اگر ثابت شود صادق لاریجانی باید ...عزل شود."

پدر نازنین دیهیمی، روزنامه نگاری که اخیرا از حبس آزاد شده، در صفحه فیس بوک خود نوشت: “چهار روز پیش نسرین ستوده را به مرخصی فرستادند ظاهرا با این قول که مرخصی متصل به آزادی است و اگر دست از پا خطا نکند میتواند آزاد بماند . اما روز سوم گفتند که با تمدید مرخصی او موافقت نشده و او هم به زندان بازگشت.تعابیر و تفاسیر فراوانی شد . شهروند حق ندارد به تعابیر و تفاسیر متوسل شود . دو راه بیشتر پیش پای شهروند نیست : یا استناد به قانون یا نافرمانی مدنی و پذیرفتن تاوان آن .”

به گزارش سحام، وی همچنین در بخش پایانی نوشته خود اینگونه می نویسد: ” نوشته مرا طبعا هیچ روزنامه ای در ایران چاپ نمی کند . والا قطعا ترجیح من این است که در رسانه های مجاز حرفم را بزنم . روزنامه ها مصلحت اندیشند و به چرایش هم نمیپردازم . پس هر کس دلش خواست میتواند این مطلب را از قول یک شهروند در هرسایت و رسانه ای بگذارد.”

متن کامل نوشته بدین شرح است:

نیم شب است و از نیم شب دیروز غرق اندیشه که آیا باید نوشت یا نه و اگر باید نوشت چگونه باید نوشت . اکنون عزمم جزم است و مینویسم . اما باز این یادآوری بجاست که این نوشته خشایار دیهیمی نیست این نوشته یک شهروند است همه شهروندان که من میخواهم زبان گویایشان باشم .
چهار روز پیش نسرین ستوده را به مرخصی فرستادند ظاهرا با این قول که مرخصی متصل به آزادی است و اگر دست از پا خطا نکند میتواند آزاد بماند . اما روز سوم گفتند که با تمدید مرخصی او موافقت نشده و او هم به زندان بازگشت.تعابیر و تفاسیر فراوانی شد . شهروند حق ندارد به تعابیر و تفاسیر متوسل شود . دو راه بیشتر پیش پای شهروند نیست : یا استناد به قانون یا نافرمانی مدنی و پذیرفتن تاوان آن .
البته انسانیت ما هم مهم است. رنج عیان دو کودک را به چشم دیدن و ساکت ماندن سخت است . اما من نمی خواهم احساساتی شوم . فقط به همان حق اول شهروندی بسنده میکنم .
من دقیقا نمیدانم که آیا از نسرین ستوده موقع مرخصی امضا گرفته اند که فقط سه روز به مرخصی می آید یا نه ؟ تمام تلاشم را کردم که از این مطلب یقین حاصل کنم اما نشد . همسرش صادقانه گفت که این را نمیداند . به خود نسرین ستوده هم که دسترسی نیست . ماند یک راه غیر یقینی اما احتمالا قابل قبول . پرسش از دیگرانی که در همین فاصله به مرخصی آمده اند . آنها گفتند هیچ سند مکتوبی به ایشان ارائه نکرده اند .
اولین انتقاد من به شخص نسرین ستوده است . نسرین وکیل است و باید بداند که هیچ قول شفاهی بدون سند ارزشی ندارد و نمیتوان به قول شفاهی استناد کرد . باید برای هر قولی سند مکتوب طلب میکرد والا با استناد به قانون نمیشود از او دفاع کرد .
اما این معذوریت را هم برای او قائلم که در شرایط بحرانی آدم به این جزییات نمیتواند فکر کند.
اما من با اتکا به آنچه برایم یقینی است و در هر دادگاهی هم میتوانم شهادت بدهم و سند بیاورم این است که در قوه قضاییه روال قانونی طی نمیشود . حتی یک مورد خلاف اگر ثابت شود صادق لاریجانی باید عزل شود . هیچ حکمی را نمیتوان بنا به قانون جمهوری اسلامی شفاها ابلاغ کرد . تلفن راه رسمی مقبول قانون برای ابلاغ حکم نیست . اما متاسفانه این رویه شده است در این کشور . اگر من نامه ای بنویسم به هر عضو مسئول قوه قضاییه باید جواب مکتوب دریافت کنم که بتوانم به آن استناد کنم . اگر هزار قول مساعد شفاهی برای پیگیری موضوع به من بدهند من شهروند نباید در هیچ شرایطی ، حتی در شرایط اضطرار، آن را بپذیرم .
هیچ راهی جز بازگشت به قانون نداریم . برادران لاریجانی اگر نمیدانید بدانید که شهروند مقامی بسی والاتر از شما دارد . از شما نباید بترسد و قطعا هم نمی ترسد . شما نمیتوانید مرا بی استناد به قانون محکوم کنید . باز اعلام میکنم که در هر محکمه ای حاضر خواهم شد و هر حکمی را خواهم پذیرفت اگر روال قانونی طی شود . اما اکنون شما متهم هستید و من شاکی . موظف هستید به من که شما را مواخذه میکنم جواب دهید . قانون به من این حق را داده است و شما با هر قدرت فراقانونی که داشته باشید نمیتوانید این حق را از من سلب کنید .
من مثل هر شهروند این کشور عاشق مردمانم و ثبات این سرزمین هستم . اخطار میکنم دارید با دم شیر بازی میکنید . شهروند شبیه امریکا یا هر قدر قدرت دیگری نیست . شهروند معامله نمیکند . میبپرسد و جواب طلب میکند . خودتان را آماده کنید . این آخر خط نیست . حتی اگر من مرده باشم سوال کننده های بعدی در صف هستند . به صلاح همه فکر کنید و تا دیر نشده به قانون تمکین کنید. هر سندی دارید رو کنید تا سیه روی شود هر که در او غش باشد.
ب. ت. نوشته مرا طبعا هیچ روزنامه ای در ایران چاپ نمیکند . والا قطعا ترجیح من این است که در رسانه های مجاز حرفم را بزنم . روزنامه ها مصلحت اندیشند و به چرایش هم نمیپردازم . پس هر کس دلش خواست میتواند این مطلب را از قول یک شهروند در هرسایت و رسانه ای بگذارد.

http://www.rahesabz.net/story/65386

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر