كنگره امريكا دست به كار تحريم‌هاي جديد شد

 
روز بعد از آلماتي ۲، كنگره امريكا دست به كار تحريم‌هاي جديد شد
پذيرايي ايران با ۶۰ تن كيك زرد از لايحه تحريمي امريكا


گزارشگر : فاطمه صناعي



روز از نو؛ روزي از نو. تنها سه روز پس از تأكيد مقامات امريكا بر لحن ديپلماتيك با ايران پس از مذاكرات آلماتي ۲، سناي امريكا در‌صدد است با اعمال تحريم‌هاي شديد‌تر اقتصادي عليه ايران، فشار بر جمهوري اسلامي ايران را درباره برنامه هسته‌اي كشور تشديد كند.


چهارشنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۲ ساعت ۰۵:۵۶

تحريم هايي كه در روز انرژي هسته‌اي و بهره‌برداري از سه دستاورد هسته‌اي صلح آميز ايران اعمال مي‌شود تا گوياي واكنش تلخ مقامات امريكايي نسبت به افتتاح كارخانه كيك زرد در ايران باشد.

به گزارش «جوان»، سال جديد با شدت لحن ديپلماتيك اوباما نسبت به حل مسئله هسته‌اي ايران آغاز شد. او كه در سفر اخيرش به تل‌آويو در مقابل نتانياهو نيز بر راه حل ديپلماسي با ايران تأكيد داشت، اين موضوع را سرلوحه برنامه سياست خارجي‌اش قرار داد. حتي جان كري، وزير امور خارجه جديد امريكا نيز در پيام نوروزي‌اش از عبور جاده ديپلماسي در روابط امريكا – ايران گفت اما رويكردي متناقض با تصميمات دستگاه سياست خارجي اوباما هم در امريكا ديده مي‌شود كه اين دوگانگي رفتاري را بيش از پيش به چشم مي‌آورد.

در

 همان تعطيلات نوروزي، هنوز اثر لحن ديپلماتيك اوباما و تيمش كمرنگ نشده بود كه سناي امريكا تحريمي جديد در زمينه مبادلات يورويي با ايران براي سراسر جهان صادر كرد. كمي جلوتر يعني ۱۶ و ۱۷ فروردين مذاكرات هسته‌اي ايران و گروه ۱+۵ در آلماتي برگزار شد. جان كري فرداي مذاكرات علاوه بر نگاه بسياري مبني بر بي‌نتيجه بودن مذاكرات گفت كه روند مذاكرات (همان مسير ديپلماسي) بعد از اين هم ادامه دارد. اما ديروز باز هم روز از نو؛ روزي از نو. هنوز كلام جان كري خشك نشده بود كه كنگره امريكا در پي عدم حصول توافق مشخص در مذاكرات آلماتي ۲ در‌صدد است با اعمال تحريم‌هاي شديد‌تر اقتصادي عليه ايران، فشار بر جمهوري اسلامي ايران را درباره برنامه هسته‌اي‌اش تشديد كند. برخي از سناتورهاي امريكايي نيز پيشنهاد اعمال تحريم‌هاي جديد عليه ايران را به كنگره اين كشور داده‌اند.

اين مسئله در اينجا مطرح است كه تفاوت رفتارها در امريكا درباره ايران يا ناشي از اختلافات تيم‌هاي دولت و سناست يا اين تاكتيك امريكا براي پيشبرد استراتژي پنهان عليه ايران است، به اين نحو كه در ويترين ديپلماسي، دستگاه سياست خارجي سخن از ديپلماسي بگويد و در پشت صحنه فشار عليه ايران با ابزار تحريم از سوي مقامات غير دولتي امريكا پيگيري شود. اين در حالي است كه بعد از آلماتي زمزمه هايي درباره تحريم‌هاي ايران مطرح شد و حتي بحث احتمال بررسي موضوع در شوراي امنيت هم ممكن است مطرح شود. به ويژه اينكه اشتون هم در كنفرانس مطبوعاتي‌اش بعد از مذاكرات گفت كه ما با شوراي امنيت تماس برقرار خواهيم كرد.

جزئيات تحريم كنگره
خبرگزاري بلومبرگ نوشت، نسخه‌اي از پيش‌نويس طرح جديد تحريم‌هاي اقتصادي عليه جمهوري اسلامي ايران را كه روز گذشته در سناي امريكا مطرح شد‌، منتشر كرده است. اين پيش نويس كه بر پايه تحريم‌هاي سابق طراحي شده، بخش ديگري از فشارهاي اقتصادي عليه ايران را نيز در بر دارد. نكته جالب در ‌اين پيش‌نويس آن است كه اين طرح پيشنهادي، موضوعات سياسي از جمله رعايت حقوق بشر و آزادي زندانيان سياسي و برگزاري انتخابات آزاد را نيز از جمله پيش‌شرط‌هاي خروج نهادهاي وابسته به دولت از تحريم امريكا اعلام كرده است. در اين باره، «مارك دوبويتز» گفته است: صبر و طاقت كنگره امريكا در حال لبريز شدن است.

قرار است اين تحريم‌هاي جديد، فشار اقتصادي بر ايران را تا اندازه بسياري ‌افزايش دهد و تحريم را به يك تحريم تمام عيار تجاري و مالي تبديل كند.
بر اساس ‌پيش‌نويس طرح تحريم‌هاي جديد، اقدامات جديد تحريمي، افزون بر تحريم‌هاي سابق، قرار است اقدام به مجازات شركت‌هايي كنند كه‌ نفتكش‌هاي ايراني را بيمه مي‌كنند. بنا بر اين طرح، رياست جمهوري امريكا، ملزم به ارائه گزارش‌هاي دوره‌اي ۶۰ روزه از تأثير تحريم‌ها بر منابع ارزي ايران و برآوردي از زمان به بحران رسيدن تراز پرداخت‌هاي ايران براي ناكارآمدي اقتصاد كشور شده است. همچنين اين تحريم‌هاي جديد قرار است ‌متمركز و با ‌اختيارات رياست جمهوري امريكا، بر ‌كاهش منابع ارزي كشور به ويژه يورو و همچنين جلوگيري از ايران براي استفاده از ديگر ذخاير ارزي در خارج از كشور و تبادل آنها معطوف شود.

كيك زرد تقديم امريكا!
همزمان با اين اقدامات امريكا، ايران از سه دستاورد جديد هسته‌اي بهره برداري كرد تا تلخي انرژي هسته‌اي صلح آميز ايران باز هم در كام امريكا تكرار شود. فريدون عباسي، رئيس سازمان انرژي اتمي كشورمان با اشاره به تلاش اين سازمان در جهت تكميل حلقه نهايي در حوزه فرآوري، اكتشاف و استخراج سوخت گفت: مي‌دانيد توليد كيك زرد در مجتمع معدني و فناوري بندرعباس به صورت آزمايشي و در مقياس كوچك با توليد سالانه حدود ۱۰ تن آغاز شده كه امروز كارخانه و مجتمع توليد كيك زرد با ظرفيت ۶۰ تن در سال توسط متخصصان داخلي طراحي و ساخته شده است كه امروز با نامگذاري اين مجتمع به عنوان شهيد بزرگوار مهندس داريوش رضايي‌نژاد توسط رياست محترم جمهور افتتاح مي‌شود. وي ادامه داد: همچنين با توجه به نقش پرتوها در زندگي امروز انسان به فضل الهي اولين شتاب‌دهنده صنعتي كشور به همراه ۵ راديوداروي درماني ساخته شده كه هر ۵ راديودارو وارد ليست دارويي كشور شده است و در اين خصوص معاونت محترم علمي و فناوري رياست جمهوري كمال همكاري را با ما داشته است.

روسيه وچين مقابل طرف غربي
از سوي ديگر روسيه و چين همانند گذشته باز هم بر طبل اختلافات دروني در ۱+۵ مي‌كوبند. پس از روسيه كه در موضع‌هايش گفته بود با تحريم‌هاي جديد عليه ايران مخالف است و در تصويري جديد از مذاكرات آنها را سازنده خواند، رئيس هيئت مذاكره‌كننده چين در آلماتي گفت: مذاكرات ايران و ۱+۵ به‌رغم اختلاف نظرهاي موجود، سازنده و صادقانه بود. همسويي روسيه و چين در مقابل طرف غربي ۱+۵ به مذاق غربي‌ها خوش نيامده است