لودرها به‌ جان كلوت‌هاي شهداد افتادند

لودرها به‌ جان كلوت‌هاي شهداد افتادند
دكل‌هاي مخابراتي در دل تاريخ طبيعي كوير ايران!
سورنا لطفي‌نيا :
ساخت و سازها، بر «لوت» و «کلوت‌های شهداد»  كه «تاریخ طبیعی» کویر ایران، ناميده می‌شود، سايه افكنده است، سايه‌اي كه مرگش را چشم در راه است. به گزارش مهر؛ کویر لوت تا چندی پیش یکی از دست‌نخورده‌ترين جاهاي روی زمین بود که از این نگاه می‌شد آن را در جهان از اندك جاهايي برشمرد که کمتر پای انسان به آن رسیده است. اما با آگاهي از زيبايي‌هاي گردشگری کویر لوت که کلوت‌های شهداد، برجسته‌ترين بخش آن است، رفته‌رفته نگاه‌ها به این گستره، دوخته شد و در پايان، راه کرمان به نهبندان که به تنها راه دسترسی استان کرمان به خراسان جنوبی است، در این گستره، ساخته شد.
گرم‌ترین جاي کره‌ي زمین همين‌جاست و کارشناسان از این بیم دارند كه با گسترش گردشگری در این گستره و به ويژه گردشگری بي‌بندوبار، زيبايي دست‌نخورده‌ي كلوت‌ها، نازيبا شود.

مجتمع‌هاي رفاهی و دکل‌های مخابراتی، بلاي جان كلوت
در کنار همه‌ي آسيب‌هايي كه از گردشگري بدون برنامه به كلوت‌ها مي‌رسد، آغاز ساخت کمپ‌های گردشگری و مجتمع رفاهی نیز در ويراني کلوت‌ها، دست‌ داشته است.
اما آن‌چه بر اين نابودي دامن زده، نصب دکل‌های مخابراتی است. سال ١٣٨٩، مخابرات، دکلی را در کیلومتر 45 جاده شهداد – نهبندان، نصب کرد که شوند(:موجب) ويراني بخشی از این منطقه و کلوت‌ها شد و اكنون بار دیگر در کیلومتر 100 این‌ راه، بخشی از کلوت‌ها، براي نصب دکلی دیگر در حال ويران شدن است.
 
کلوت‌ها، غول‌های بزرگ شنی کویر شهدادکلوت‌ها، غول‌های بزرگ شنی در ميانه‌ي کویر شهداد هستند که به درازاي 180 کیلومتر و پهناي نزديك‌ به 50 کیلومتر به مانند کمربندی در پيرامون کویر لوت جاي گرفته‌اند و روبه‌روي آن‌ها نیز رودخانه‌ي شور و منطقه گندم بریان جاي گرفته است که چشم‌انداز بسیار زیبا و بي‌مانندي را ساخته است.
 به شوند(:دلیل) نمناكي رودخانه‌ي شور و شن‌های کویر و وزش باد در درازاي میلیون‌ها سال، سازه‌های زیبا از شن به درازاي چندین متر در این گستره ساخته شده است که خاورشناسان، از آن به نام «شهر وهم و خیال» و شهر «ديوان» یاد می‌کنند.
 کلوت‌ها را كه نگهبانان کویر ناميده‌اند، اين روزها، خود نیاز به نگهبان دارند. نگهداری از این كلوت‌ها، از آن روي ‌كه متولی خاصی ندارند بر زمين مانده است. کلوت‌ها ثبت ملی نشده‌اند و میراث فرهنگی نیز هیچ ابزار قانونی برای نگهداري از کلوت‌ها ندارد و هر گونه كار عمرانی بدون دریافت مجوز از میراث فرهنگی انجام می‌شود.
 
 زيرساخت‌ها نياز است اما كلوت‌ها مهم‌ترند
 «محمد جهانشاهی»، هموند(:عضو) انجمن بین‌المللی اکوتوریسم  گفت: «در روزهای گذشته، كارهايي براي نصب دکل مخابراتی در دست انجام است ازاين‌رو، بخشی از این کلوت‌ها با لودر، ويران شده است.»
وي افزود: «گسترش زیر‌ساخت‌ها در این گستره، بسيار نياز است اما باید نگهداري کلوت‌ها در درجه نخست ارزش جاي گیرد و نباید به بهانه‌هاي گوناگون، کلوت‌ها را ويران کرد.»
وی گفت: «می‌شد دکلی را با طول بیشتر در منطقه نصب کرد نه این‌که کلوت را برای نصب این دکل ويران ساخت.»
جهانشاهي با خورده‌گيري به این‌که، نگاه به گستره‌‌هاي بیابانی جدی نیست و به کویر به عنوان جايي برای گردشگری نگاه نمي‌شود، گفت: «کویر شهداد از شرایط ويژه‌اي در جهان برخوردار است.»
جهانشاهی با يادآوري افزایش رفت آمد به این منطقه پس از ساخت راه نهبندان گفت: «این راه درست از جايي گذشته که زیباترین چشم‌انداز کلوت‌ها را دارد و رفت و آمد ماشین‌ها روی کلوت‌ها، تاثیر گذاشته و به روشني می‌توان ويراني کلوت‌ها را دید.»
 
كلوت‌ها را به عنوان ژئوپارک ثبت كنيدوی افزود: «٥ سال پیش یک پوست شکلات هم در کویر شهداد بسیار به چشم می‌آمد اما شوربختانه اين روزها، گردشگری غیرمسوولانه و بي‌توجهي برخی مسوولان به کویر آسيب زده است.»
وی گفت: «جشنواره و برنامه‌های گوناگوني در این گستره اجرا می‌‌شود. می‌گویند براي شناساندن کلوت‌ها است، اما پس از پايان جشنواره‌ها بسیاری از زباله‌های به جای می‌ماند و در کویر رها می‌شود.»
وی خواستار ثبت کلوت‌ها به عنوان ژئوپارک شد و گفت: «برخی سدها مانند هزینه‌ي بالای مطالعاتی تاکنون جلوي ثبت ملی کلوت‌ها را گرفته است اما این كار باید هر چه زودتر انجام شود تا میراث فرهنگی بتواند به گونه‌ي قانونی جلوی ويراني‌ها را بگیرد.»
http://www.amordadnews.com/neveshtehNamyesh.aspx?NId=6241

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر